Ďakujeme učiteľom za ich vnímavosť, tvorivosť, odhodlanie a podporu!

Dnes majú svoj deň učitelia. Ďakujeme im za dobrú prácu, za ich vnímavosť, tvorivosť, odhodlanie a podporu, ktorú nám a našim deťom dávajú. A ďakujeme im aj za odvahu, s ktorou žijú, keď pre nás menia zabehnutý svet.

Uznanie a poďakovanie patrí našej Anete, ktorá sprevádza deti s autizmom a zdieľa so svetom všetko to vzácne a krásne, čo jej deti dávajú, čo ju učia. Jej Instagram O autizme inak je ukážkou toho, ako autistické deti a prácu s nimi zdieľať s rešpektom a celostne, nie len výzvy, ale aj radosti, nie len ťažkosti, ale aj dary a talenty. Anetu sme požiadali o pár slov k dňu učiteľov, chceli sme počuť, čo pre ňu tento deň znamená.

Tak ako zamilovaní nepotrebujú pre svoju lásku Valentína a ženy pre svoju ženskosť Medzinárodný deň žien, tak ani učitelia nepotrebujú Medzinárodný deň učiteľov. Pre mňa je byť učiteľom viac menej životný štýl. Viesť k slobode, možnosti vybrať si, zároveň viesť k zodpovednosti k sebe, ľuďom okolo mna a svetu. To vnímam ako dôležité pre seba a aj pre mojich žiakov. Byť učiteľkou je aktuálne moja najaktívnejšia rola v živote. Rola, ktorá mi zaberá najviac času a dáva najväčšiu silu do života. Oceňujú ma deti, špeciálne moje autistické deti, ktoré nie sú zaťažené tým čo sa patrí a ktorý deň. Oceňujú ma úsmevom, svojim humorom a nazeraním na svet. Dnes som dostala kvet od päťročného chlapca s autizmom. Keď mi ho dával povedal: Podívej! Ovoňaj! Tieto slová opäť potvrdili to, čo mi deti ukazujú: pozri sa, vnímaj a uži si to. A ešte si každý deň v pravde a pokore uvedomujem: to nie ja učím ich, ale oni mňa.

Aneta, učiteľka autstických detí

Vybrali sme ku dňu učiteľov aj časť z rozhovoru so Slávkou Makovníkovou zo Školy bez návodu, ktorá sa síce nerada nazýva učiteľkou, pravdou však je, že sprevádza naše deti časťou ich života a preto jej patrí uznanie a poďakovanie, rovnako ako patrí aj Danke Holíkovej, riaditeľke Školy bez návodu. Ich prístup je založený v prvom rade na ľudskosti a tiež na odvahe pozrieť sa na seba očami detí, meniť sa a otvárať sa novému.

Keby som chcela rozmýšľať o tom druhom, nie o sebe, tak každá moja myšlienka je len hypotéza. Sú to také jalové myšlienky, domnienky, často sú to moje súdy a hodnotenia – napríklad „dieťa je lenivé, chce utiecť zo situácie“ a podobne. Môj jediný nástroj, ktorý mám reálne v rukách, som ja. Mám seba a so sebou pracujem. Keď sprevádzam deti, mám v sebe presvedčenie, že človek nemôže dostať niečo, čo si sám nezoberie. Ja nevidí dôvod na to, aby som prišla s misou koláča a povedala dieťaťu „jedz!“. Situácie je iná, keď za mnou príde dieťa a povie „dal by som si niečo sladké“. Vtedy sa učiteľke otvára priestor, môžeme ísť napiecť, môžeme ísť nakúpiť, môžeme rozmýšľať, čo by si dal, čo je sladké, v čom je cukor, napríklad ovocie? A už som načala toľko tém, vrátane zručnosti piecť a nakupovať, finančnej gramotnosti, zdravej výživy. Toto učenie vychádza z vnútornej motivácie dieťaťa, je s ním v skúsenosti, v zážitku. Učiteľ nie je animátor, ani rodič.

Ďakujeme aj inovatívnym učiteľom, ktorí hľadajú nové cesty, ako dostať myslenie, a hravosť v učení k deťom, aj k nám dospelým. Instagram a YouTube Petra Drusku, učiteľa matematiky je naše obľúbené miesto. Peter učí matematiku inak. V prvom rade rovnocenne a priateľsky, každého človeka berie ako schopného a múdreho. Stačí byť zvedavý a skúšať, hrať sa. Jeho matematika je všetko len nie nuda. Kladie si provokatívne a zaujímavé otázky a hľadá odpovede inak, nie podľa vopred daných pravidiel. Ako sám vraví, na jeho hodine matematiky sa nepočíta.

Všetko čo Peter robí vizualizuje, kreslí a ukazuje názorne. V matematike vidí krásu, ktorú v nej často vidia aj naše deti. Pre deti, ktoré baví myslieť môžu byť tieto videá super obohacujúce.

Naše poďakovanie patrí aj Marošovi Zvolenskému, ktorý sa venuje deťom v Minecrafte. Minecraft na školy je neustále aktualizovaný kanál na YouTube, ktorý predstavuje hru Minecraft aj ako nástroj vzdelávania sa. Minecraft je nekonečný svet možností a naše deti ním vedia byť fascinované. Je to bezpečný a tvorivý svet, v ktorom má hráč plnú kontrolu. Zároveň prináša intelektové výzvy, stimulujme tvorivosť a vynaliezavosť. V neposlednom rade umožňuje vzájomnú komunikáciu a zdieľanie. Dáva priestor na spoluprácu, riešenie konfliktov aj spoločnú radosť.

Ak máte chuť dozvedieť sa viac, je tu pre vás Maroš Zvolenský, tvorca serveru AutiCraft, ktorý je určený primárne pre deti s Aspergerovým syndrómom a autizmom. Viac informácií na Facebooku v skupine AutiCraft (je to súkromná skupina, treba požiadať o pridanie).

Každý z nás si v dnešný deň vie spomenúť na príbeh podpory, dôvery, povzbudenia, spojený s učiteľmi a učiteľkami. Môže to byť náš osobný malý príbeh, alebo sa môže týkať našich detí. Chceli by sme, aby práve tieto príbehy a týchto ľudí bolo počuť a vidieť. Aj preto im na #beznávodu dávame priestor. Takýchto učiteľov je určite viac, hoc sa v našom článku neobjavili. Budeme radi, keď nám o nich napíšete na sociálnych sieťach, radi spoznáme nové tváre a príbehy.